Concurrentie

Jaarverslag 2023

In het kader van de marktanalyses in de elektronische-communicatiesector kan het BIPT specifieke verplichtingen opleggen aan de operatoren met een sterke machtspositie. Het jaar 2023 werd gewijd aan de verdere voorbereidingen van het komende nieuwe onderzoek van de wholesalemarkten voor breedband en omroep.

Het BIPT controleert de tenuitvoerbrenging van de verplichtingen die aan de operatoren met een sterke machtspositie zijn opgelegd en hun dochterondernemingen, waaronder deze die erin bestaan referentieaanbiedingen uit te werken om toegang tot de infrastructuur van de operatoren met een sterke machtspositie mogelijk te maken voor de andere operatoren. In 2023 heeft het BIPT twee besluiten inzake de analyse van de referentieaanbiedingen van Fiberklaar en Unifiber aangenomen, joint ventures opgericht door Proximus met het oog op de uitrol van een FTTH-netwerk.

Overigens moeten de tarieven van de referentieaanbiedingen worden bepaald conform de kosten van een efficiënte operator: om deze verificatie mogelijk te maken werd het bestaande “punt-tot-multipunt”-kostenmodel voor FTTH voor het eigen netwerk van Proximus bijgewerkt in 2023.

Naast de marktanalyses publiceert het BIPT dit jaar een mededeling waarin wordt verduidelijkt hoe de operatoren toegang konden vragen tot de kabel van de eindgebruiker van een andere operator. Het BIPT heeft eveneens de vrije modemkeuze ingevoerd voor breedband- en televisiediensten.

De website glasvezelinfo.be biedt een antwoord op de vele vragen die een grootschalige glasvezeluitrol oproept, en sensibiliseert verschillende doelgroepen over het nut en belang van glasvezel. Ze geeft ook, op één kaart, de huidige en toekomstige uitrol in België weer.

In 2023 heeft het BIPT meegewerkt aan de selectie van 5G-pilootprojecten in het kader van de oproep tot projecten van de FOD Economie, om de aandacht van het publiek te vestigen op de mogelijkheden en voordelen die de 5G-technologie biedt.

De glasvezeluitrol werd bevorderd door het opzetten van joint ventures tussen operatoren.

Het BIPT voert jaarlijks een nationale en een internationale analyse uit van de elektronische-communicatietarieven.

Het BIPT analyseert eveneens elke twee jaar de kwaliteit van vaste en mobiele breedbandnetwerken in België. De tweede editie van zijn kwalitatieve studie werd begin 2023 gepubliceerd en bevestigt dat België een goede tot zeer goede dekking heeft op zijn vaste en mobiele netwerken. De studie heeft evenwel ook uitgewezen dat België achterop hinkt ten aanzien van zijn buren in termen van de hogere snelheden (> 1 Gbps) en 5G-dekking. De situatie is in 2023 echter aanzienlijk veranderd door de voortzetting van investeringen in glasvezel en de meest geavanceerde kabeltechnologieën.

Het BIPT biedt ook een kader voor de geleidelijke ontmanteling van het kopernetwerk, dat overbodig is geworden in gebieden waar glasvezel wordt uitgerold. In zijn mededeling van 20 juni 2023 definieert het BIPT een coherente aanpak om zowel de alternatieve operatoren als hun eindklanten duidelijk te maken hoe de geleidelijke ontmanteling van het kopernetwerk zal verlopen en welke impact die op hen zal hebben.

Het BIPT volgt andere marktontwikkelingen op, zoals fusies, overnames en overdrachten van activa, en werkt waar nodig samen met andere instanties om die acties te controleren. Dit jaar heeft het BIPT ook een mededeling gepubliceerd waarin het de voorwaarden verduidelijkt waaraan alle overeenkomsten tussen operatoren zouden moeten voldoen om een daadwerkelijke en duurzame concurrentie in het belang van de eindgebruikers te waarborgen.

Het BIPT heeft in 2023 een update van zijn studie over de duurzaamheid van de telecomnetwerken in België uitgebracht. Daaruit blijkt dat duurzaamheid reeds een belangrijk thema is voor de drie bevraagde telecommunicatieoperatoren en dat deze al meerdere initiatieven en doelen hebben vastgelegd. Hun energieverbruik en CO2-uitstoot dalen.

Wat de universele dienst betreft, publiceerde het BIPT zijn jaarlijkse monitoringverslag, waaruit bleek dat het BIPT tot de conclusie was gekomen dat het niet nodig was een dienstverlener aan te wijzen om de beschikbaarheid, kwaliteit en betaalbaarheid van de adequate breedbandinternettoegangsdienst met ten minste 10 Mbps te garanderen. Het BIPT is in 2023 ook blijven samenwerken met de instanties die betrokken zijn bij het project voor de hervorming van de sociale tarieven, ter voorbereiding van de inwerkingtreding van een nieuwe regeling op 1 maart 2024.

Het postobservatorium dat in 2010 door het BIPT in het leven is geroepen, maakt het mogelijk om de ontwikkelingen in de postsector te volgen.

Het BIPT controleert de toepassing van de Europese Verordening betreffende grensoverschrijdende pakketbezorgdiensten. In dat kader heeft het de tarifering geanalyseerd van de aanbieder van de universele dienst, bpost, om eventuele onredelijk hoge tarieven te identificeren.

Het BIPT heeft een nieuwe studie gepubliceerd betreffende de postale aspecten van e-commerce, met een bijzondere nadruk op de duurzaamheid van het vervoer tijdens de laatste kilometer (“last mile delivery”).

Het BIPT heeft de kwalificatie (universele dienst, openbaar of commercieel) van verschillende diensten van de universelepostdienstaanbieder, bpost, gevalideerd, alsook de analytische boekhouding ervan. Het werkte ook voort aan de uitbreiding van een methode die het mogelijk maakt om de nettokosten van de universele dienst te controleren in het geval dat bpost een aanvraag ter compensatie zou indienen.

De volledige versie van het jaarverslag lezen (PDF)