Jaarverslag 2023
De controles (de eerste bij de initiële aanvraag, de volgende om de twee jaar) van de toekenningsvoorwaarden van het sociaal tarief voor de elektronische communicatie zijn zoveel mogelijk geautomatiseerd.
Een analyse van de ontvangen klachten kan leiden tot verbeteringen op organisatorisch gebied. In 2023 heeft de klachtencoördinator 13 gekwalificeerde klachten behandeld en gevolgd op een totaal van 86 ontvangen berichten. Alle personeelsleden zetten zich in om die cijfers zo laag mogelijk te houden.
In 2023 heeft het BIPT 18 nieuwe personeelsleden van diverse niveaus en met gevarieerde profielen aangeworven. Om het hoofd te kunnen bieden aan de bijkomende taken die vanaf 2024 in de postsector aan het BIPT zullen toekomen, werd een uitbreiding van het BIPT-personeelskader voorbereid.
Er worden talrijke opleidingen aangeboden tijdens de carrière van de personeelsleden. Het personeel werd ook attent gemaakt op de psychosociale aspecten, in het kader van het welzijnsbeleid.
Sinds 1 mei 2023 beheert PersoPoint, een afdeling van de FOD Beleid en Ondersteuning, de personeelsdossiers en loonadministratie van het BIPT. Het BIPT-personeel werd correct ingelicht en voorbereid op deze overgang.
Er werden bewustmakingscampagnes rond integriteit en de bijbehorende risico’s georganiseerd voor de BIPT-medewerkers. De uitvoering van het integriteitsbeleid 2021-2023 werd voortgezet en de Raad van het BIPT heeft een verslag ontvangen.