Jaarverslag 2023
Het BIPT stelt tools ter beschikking van de gebruikers om hen te helpen een weloverwogen keuze te maken.
Aan de hand van de tariefvergelijker bestetarief.be kunnen gebruikers (consumenten, kmo’s en zelfstandigen), ofwel automatisch ofwel manueel, het meest voordelige tarief laten berekenen naargelang van hun noden.
Op het dataportaal van het BIPT kunnen kaarten met de dekking van de vaste en mobiele netwerken worden gebruikt om de netwerkdekking op een adres te bekijken. Er is erg nauwkeurige informatie beschikbaar zoals de technologie die wordt gebruikt om de dienst te verstrekken en de maximale download- en uploadsnelheden. Het BIPT is ook begonnen met de actualisering van de mobiele kaarten, om op korte termijn een 5G-kaart aan te bieden.
Postaalpunt.be bevat een overzicht van alle bemande punten, brievenbussen en pakketautomaten in België. Dit jaar werd de website aangevuld met een tool om de tarieven van de basispostpakketten te vergelijken.
Telecommunicatienetwerken zijn kritieke infrastructuren die een hoog beveiligingsniveau vereisen. De operatoren zijn begonnen het platform te gebruiken dat het BIPT hen ter beschikking heeft gesteld om hun risicoanalyses inzake netwerkveiligheid uit te voeren. Zo heeft het BIPT voortaan een totaalbeeld van de risico’s op de telecommunicatienetwerken en kan het de verschillende spelers in de sector informeren.
Het BIPT voert jaarlijks een inspectie uit van de exploitanten van kritieke infrastructuren, om eventuele vastgestelde leemten op te vullen en, in fine, het beveiligingsniveau te verbeteren.
Het BIPT beschikt ook over een wachtteam dat 24/7 paraat staat om de veiligheidsincidenten te behandelen waarvan de operatoren hebben aangegeven dat ze een beduidende impact hebben op hun netwerken en diensten.
Het BIPT staat ook aan het hoofd van de werkgroep fraudebestrijding, waarbinnen de operatoren samen operationele kwesties het hoofd bieden (informatie uitwisselen over fraudefenomenen, kennisgeving van fraudegevallen, …) alsook structurele kwesties (wetgevende en reglementaire maatregelen).
Zoals elk jaar werd er een update uitgevoerd van de risico’s in verband met mogelijke stroomafschakelingen.
Om ervoor te zorgen dat radioapparatuur voldoet aan de essentiële gezondheids- en veiligheidsvereisten en geen schadelijke interferentie veroorzaakt, voert het BIPT regelmatig controles uit, zowel op het niveau van de distributiekanalen als aan de nationale grenzen.
Via consumentenstudies op het vlak van elektronische communicatie en postdiensten heeft het BIPT veranderingen in de behoeften en het gedrag van consumenten gevolgd.
Editie 2023 van de enquête over de perceptie door consumenten van de Belgische markt voor elektronische communicatie heeft gewezen op de passiviteit van de consumenten. Uit die enquête bleek namelijk dat slechts 2% van de respondenten van telecomoperator was veranderd in reactie op een wijziging van hun tariefplan door hun operator.
In de postsector heeft het BIPT een advies verstrekt over de actieplannen van bpost van 2021 en 2022 naar aanleiding van de klantentevredenheidsenquête van 2021 waarin het de aandacht vestigt op de povere resultaten in verband met de openingsuren van de postkantoren en de inachtneming van de termijnen in het kader van de nationale postbezorging.
Het BIPT controleert de inachtneming van het regelgevingskader inzake bescherming van de gebruikers van elektronische-communicatiediensten, mediadiensten en postdiensten. In 2023 is het BIPT nagegaan of de operatoren zich hielden aan de nieuwe bepalingen in verband met de Easy Switch-procedure, die het gemakkelijker maakt om van internet- en of televisieprovider te veranderen. Op postaal vlak heeft het BIPT de inachtneming van de verzendingstermijnen gecontroleerd en is het nagegaan of bpost de regels inzake tariefverhogingen nakomt.